Música ESO

Pàgina d'inici » Música 3 » Barroc » L’òpera barroca » Les parts de l’òpera

Les parts de l’òpera

Les parts d’una òpera

Els fragments musicals que formen una òpera són:

  • Obertura: la peça instrumental que l’orquestra interpreta al principi, com a introducció, abans d’aixecar el teló. Se sol composar en últim lloc i podia contenir motius musicals de l’òpera. Sovint s’interpreten independentment de l’òpera, en concerts. En un principi, l’obertura servia per indicar al públic el començ de l’òpera i que s’anessin callant.

Obertura de l’òpera L’Orfeo, de Monteverdi (també se li diu la toccata de l’Orfeo):

  • Ària: en italià vol dir “cançó”. L’ària és un fragment interpretat per un cantant solista amb l’acompanyament de l’orquestra. És el moment de l’òpera en el que un personatge expressa els seus sentiments, emocions o impressions, per tant, en el transcurs de l’ària no hi ha acció. Les àries són el moment apropiat per al lluïment dels cantants. Les més famoses també poden interpretar-se en recitals, independentment de la resta de l’òpera.

Aquí hi ha una col·lecció d’àries barroques.

  • Recitatiu: a mig camí entre recitar i cantar, es pot considerar com una narració en la qual la música s’adapta a les
    paraules (en lloc del procés més habitual en què les paraules s’adapten a
    la música, com a les àries). Permet donar més agilitat a la línia argumental i és on realment s’explica la història. S’acompanya només per el baix continu.

Un exemple de recitatiu. Un fragment de l’òpera Tamerlano de Haendel:

  • Duo, trio…: igual que les àries però interpretat per dos, tres o més cantants solistes, acompanyats per l’orquestra.

Un preciós duet barroc, de Haendel:

  • Cor: fragment coral que serveix per representar multituds (de vilatans, servents, esclaus, pastors, soldats… o el que calgui segons l’argument de l’òpera).
  • Danses: fragments de l’òpera compostos per ser ballats, tingui o no relació amb l’argument.