La dansa al Barroc

La música de dansa

El Rei Lluís XIVEl rei solDurant el Barroc, a França, adquireix molta importància el ballet de cour (ballet de la cort), a la cort de Lluís XIV.

Al Rei Lluís XIV se’l coneix pel Rei Sol pel paper que va representar a Le ballet royal de la nuit, l’any 1653, en el qual anava disfressat de sol.

L’any 1661 Lluís XIV va fundar l’Académie Royale de Danse a París, de la qual era el primer ballarí. Per això la terminologia que s’utilitza en ballet és en francès (balancé, croisé, demi plié, relevé…).

El professor de dansa del rei, Pierre Beauchamps, està considerat el creador de les cinc posicions de la dansa.

A França va aparèixer el ballet-òpera o òpera-ballet, on eren molt importants les parts ballades, tant com les cantades.

Retrat de LullyEl músic més important de la cort de Lluís XIV va ser Jean Baptiste Lully. Va crear la tragèdia-ballet, un gènere teatral amb un pròleg al qual es canta la grandesa del rei, i la comèdia-ballet, una mena de dansa-teatre que componia amb el dramaturg Molière per a divertir al rei i la cort.

Lully introdueix a la música culta el minuet, una dansa ternària que tindrà molt d’èxit durant el Barroc.

Lully va ser un dels primers directors que només dirigia l’orquestra, sense tocar el clavecí. En lloc de l’actual batuta utilitzava un “bastó de direcció”, una llarga i pesant tija que es feia servir per marcar el compàs colpejant el terra. Malauradament va morir de gangrena a París el 1687, arran d’una ferida al peu que es va provocar amb aquest bastó. A la pel·lícula Le Roi danse, es reprodueix aquest moment.

Anuncis