El Miserere d’Allegri

Anuncis

El Miserere d’Allegri

Una de les composicions més misterioses del Renaixement és el Miserere Mei Deus, de Gregorio Allegri (1582-1652), i un dels millors exemples de l’estil polifònic del Renaixement.

L’obra s’interpretava a la Capella Sixtina, en presència del Papa, durant l’ofici de Tenebres, el Dimecres i el Divendres Sant. La interpretació es feia a la llum de tretze espelmes que representaven Jesús i els Apòstols, i que s’anaven apagant-se d’una en una fins que es quedaven a les fosques. S’aconseguia així un gran efecte teatral i misteriós.

Hi havia la prohibició d’executar l’obra fora de la Capella Sixtina (fins i tot s’amenaçava amb l’excomunió a qui la copiés), la qual cosa ajudava a crear el misteri del Miserere, la peça més preciosa i misteriosa del món.

Malgrat això algunes còpies van ser fetes. L’emperador Leopold I d’Àustria va sol·licitar i va obtenir una còpia. Tanmateix, quan la va fer executar va pensar que havia estat enganyat. El mestre de capella papal de l’època va haver de traslladar-se a Viena per explicar les tècniques d’execució i les improvisacions, els anomenats abbellimenti que mai no eren escrits, sinó que eren passats d’intèrpret a intèrpret en el cor de la Capella.

El 1770, Wolfgang Amadeus Mozart amb tan sols 14 anys, després d’escoltar-la tan sols una vegada, va transcriure l’obra de memòria, per a després fer-li correccions menors en una segona ocasió. Aquest fet és àmpliament recordat com a mostra del geni de Mozart, que fins i tot va ser fet Cavaller de l’Ordre de l’Esperó d’Or pel Papa en assabentar-se del fet. La còpia de Mozart, que reflectia les improvisacions, no ha estat conservada.


Anuncis
Follow Música ESO on WordPress.com

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 3 other followers