Pàgina d'inici » Música 4 » Música i cinema » La música per al cinema

La música per al cinema

8. Anys 80

Apareix un estil totalment oposat al simfonisme de Star Wars, amb l’ús del sintetitzador que, si bé ja havia començat a utilitzar-se anys arrere, en aquesta dècada té els seus millors exemples en autors com Vangelis.

Continua la tendència d’incloure cançons alienes a la pel·lícula però que generen beneficis addicionals. Per exemple les cançons de Nine 1/2 Weeks, Pretty Woman, Ghost o The Bodyguard.

No obstant això, la música d’orquestra va continuar en alça, amb John Williams i Jerry Goldsmith, i amb l’aparició de noves figures com James Horner o Alan Silvestri.

VangelisVangelis (1943-), és un compositor i multi-instrumentista originari de Grècia, un dels més destacats del corrent de la música New Age, però també famós per les seves bandes sonores de pel·lícules. L’any 1981 compongué la banda sonora de la pel·lícula Chariots of fire, amb la qual guanyà un Oscar. També ha compost la banda sonora d’altres pel·lícules de gran èxit, com Blade Runner (1982), o 1492: Conquest of Paradise (1992), totes dues del director Ridley Scott.


Jerry GoldsmithJerry Goldsmith (1929-2004). Fou un dels compositors més influents en la història del cinema, amb una carrera de gairebé 50 anys. Fou nominat vuit vegades per l’Oscar, guanyant-ne un, per The Omen (La profecia), i també va guanyar cinc vegades el premi Emmy.

Va escriure la música de pel·lícules com Planet of the Apes (1968), Patton (1970), The Omen (1976), Alien (1979), Star Trek: The Motion Picture (1979), Poltergeist (1982), Gremlins (1984), Total Recall (1990), Mulan (1998) o The Mummy (1999).


James HornerJames Horner (1953-2005). Nominat nou vegades per a l’Oscar, n’aconseguí dos per Titanic.
Va compondre la música de més de 100 pel·lícules. Entre les que destaquen: Aliens (1986), El nom de la rosa (1986), Willow (1988), Llegendes de passió (1994), Braveheart (1995), Titanic (1997), The mask of Zorro (1998), Troia (2004), El noi del pijama de ratlles (2008) o Avatar (2009), entre altres.

La seva música per a Titanic és l’àlbum de banda sonora més venut de tots els temps, mentre que Titanic i Avatar, totes dues dirigides per James Cameron, són les dues pel·lícules més taquilleres de tots els temps. Horner a treballat amb Cameron en la majoria de les seves pel·lícules.*

*(Un altre tàndem famós com els de Bernard Herrmann i Alfred Hitchcock: o John Williams i Steven Spielberg. També el de Danny Elfman i Tim Burton)

Se’l distingia l’ús freqüent d’elements de la música celta, com en aquesta escena de Braveheart, dirigida per Mel Gibson el 1995:

També són inconfusibles aquest motiu de quatre notes (mal anomenat “parabarà”):

(Aquí ho escoltarem millor)


Alan Silvestri amb dos Globus d'OrAlan Silvestri (1950-). Conegut per les seves nombroses col·laboracions amb Robert Zemeckis, especialment Forrest Gump (1994), la trilogia de Back to the Future (1985, 1989 i 1990) o The Polar Express (2004). Ha rebut dues nominacions als Oscars i dos als Grammy.


Anuncis

Pàgines: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12